Screen Reader Access Skip to Main Content Font Size   Increase Font size Normal Font Decrease Font size
Indian Railway main logo
Search :
Find us on Facebook   Find us on Twitter View Content in Hindi
National Emblem of India

ABOUT US

PASSENGER INFO

NEWS AND RECRUITMENT

ACTIVITIES/EVENTS

TENDERS

METRO PERSONNEL

CONTACT US

 
Bookmark Mail this page Print this page
QUICK LINKS
192419-06-2024
KOLKATA
SPECIAL NIGHT SERVICES ON BLUE LINE AT 22.40 HRS. FROM 24.06.2024 (MONDAY)

AMAR METRO

KOLKATA

PRESS RELEASE

 

SPECIAL NIGHT SERVICES o­n BLUE LINE AT 22.40 HRS. FROM 24.06.2024 (MONDAY)

 

Kolkata, 19th June, 2024

 

Metro Railway has been running special Metro services o­n Blue Line o­n experimental basis at night from 24.05.2024 for the benefit of the Metro commuters. These services o­n both UP and DN directions are leaving Kavi Subhash and Dumdum stations at 11.00 pm from Monday to Friday. Though these services were introduced with the hope that it would cater to a large number of people at night but it has been observed that these night services are not being patronised by the Metro commuters. As a result, o­n an average o­nly 300 passengers are travelling in each train at night after 11.00 pm in between Dumdum and Kavi Subhash. In order to run these services, Metro Railway has been incurring huge expenses (around Rs. 2.7 lakh as running cost along with Rs. 50,000 as other expenses), but in return revenue earnings from these two trains have been very dismal (only Rs. 6000). It has also been observed that in many stations o­nly 1 or 2 tokens o­n an average are being sold from counters to the commuters willing to avail these experimental night services. 

 

Now, Metro Railway authorities have decided to advance the timing of these experimental night services by 20 minutes from 24.06.2024 (Monday). From 24.06.2024, these experimental night services o­n Blue Line will start from Kavi Subhash and Dumdum at 10.40 pm. These services will be available from Monday to Friday and will stop at all stations en-route. No ticket counter will remain open to issue tokens, Smart Cards etc. at all stations. Commuters are requested to purchase tokens from the ASCRM machines installed at all stations by using UPI payment mode. Commuters having Metro Smart Cards will also be able to avail these experimental night services.

 

There will be no experimental night Metro services available at 11.00 hrs from Dumdum and Kavi Subhash o­n and from 24.06.2024.

 

আমার মেট্রো

কলকাতা

প্রেস বিজ্ঞপ্তি

 

ব্লু লাইনে ২৪/০৬/২০২৪ (সোমবার) থেকে বিশেষ রাত্রিকালীন পরিষেবা রাত ১০.৪০ টায়

 
কলকাতা, ১৯ই জুন, ২০২৪

 

যাত্রীদের সুবিধার জন্য মেট্রো রেলওয়ে ২৪/০৫/২০২৪ থেকে পরীক্ষামূলক ভিত্তিতে ব্লু লাইনে বিশেষ রাত্রিকালীন মেট্রো পরিষেবা চালাচ্ছে। আপ এবং ডাউন উভয় দিকের এই পরিষেবা দু'টি সোম থেকে শুক্র রাত ১১ টায় কবি সুভাষ এবং দমদম স্টেশন থেকে ছাড়ছে। রাতে  প্রচুর সংখ্যক মানুষের চাহিদা পূরণ  করা যাবে এই আশা নিয়ে চালু করা হয়েছিল এই পরিষেবা। তবে দেখা যাচ্ছে যে রাতের এই পরীক্ষামূলক পরিষেবাগুলি মেট্রো যাত্রীদের মধ্যে তেমন জনপ্রিয় হচ্ছে না। ফলস্বরূপ, দমদম এবং কবি সুভাষের মধ্যে যাতায়াতকারী রাত ১১ টার প্রতিটি ট্রেনে গড়ে মাত্র ৩০০ জন যাত্রী হচ্ছে । এই পরিষেবাগুলি চালাতে মেট্রো রেলের প্রচুর খরচ হচ্ছে( চালানোর খরচ হিসাবে প্রায় ২.৭ লক্ষ টাকা এবং অন্যান্য খরচ হিসাবে ৫০ হাজার টাকা )। কিন্তু বিনিময়ে এই দুটি ট্রেন থেকে আয় হচ্ছে খুবই কম (গড়ে মাত্র ৬ হাজার  টাকা )। এটিও লক্ষ্য করা গেছে যে অনেক স্টেশনে কাউন্টার খোলা রেখে গড়ে মাত্র ১ বা ২ টি টোকেন বিক্রি হচ্ছে। অর্থাৎ টোকেন বিক্রির হারও খুবই কম।

 

এই পরিপ্রেক্ষিতে, মেট্রো রেলওয়ে কর্তৃপক্ষ আগামী ২৪/০৬/২০২৪ (সোমবার) থেকে এই পরীক্ষামূলক রাত্রিকালীন পরিষেবার সময় ২০ মিনিট এগিয়ে নেওয়ার সিদ্ধান্ত নিয়েছে। ২৪/০৬/২০২৪ তারিখ থেকে ব্লু লাইনে এই পরীক্ষামূলক রাত্রিকালীন পরিষেবাগুলি কবি সুভাষ এবং দমদম থেকে রাত ১০.৪০ টায় ছাড়বে। এই পরিষেবাগুলি সোমবার থেকে শুক্রবার পর্যন্ত পাওয়া যাবে  এবং সমস্ত স্টেশনে থামবে ৷ কোনও স্টেশনে টোকেন, স্মার্ট কার্ড ইত্যাদি বিক্রির জন্য কোনও টিকিট কাউন্টার খোলা থাকবে না। যাত্রীদের UPI পেমেন্ট মোড ব্যবহার করে সমস্ত স্টেশনে বসানো ASCRM মেশিন থেকে টোকেন কেনার জন্য অনুরোধ করা হচ্ছে। স্মার্ট কার্ড থাকা যাত্রীরাও এই পরীক্ষামূলক রাতের পরিষেবায় চড়তে পারবেন ।

 

আগামী ২৪.০৬.২০২৪ তারিখ থেকে রাত্রিকালীন পরীক্ষামূলক পরিষেবা দু'টি দমদম ও কবি সুভাষ থেকে আর ১১.০০ টায় ছাড়বে না।

 

Kausik Mitra

Chief Public Relations Officer





  Admin Login | Site Map | Contact Us | RTI | Disclaimer | Terms & Conditions | Privacy Policy Valid CSS! Valid XHTML 1.0 Strict

© 2016  All Rights Reserved.

This is the Portal of Indian Railways, developed with an objective to enable a single window access to information and services being provided by the various Indian Railways entities. The content in this Portal is the result of a collaborative effort of various Indian Railways Entities and Departments Maintained by CRIS, Ministry of Railways, Government of India.